INNOWACJA PEDAGOGICZNA- „Jestem Eko!”

 

Ostatnim tematem ekologicznym, którym chcemy się zająć w tym roku szkolnym w ramach innowacji pedagogicznej „ Jestem Eko” to ochrona lasów w Polsce. W kwietniu tego roku wstrząsnęła nami informacja o ogromnym pożarze, który miał miejsce w Biebrzańskim Parku Narodowym. Prawdopodobną przyczyną rozproszenia ognia było wypalenie traw na sąsiadujących łąkach. Podczas innowacji omówiliśmy z uczniami skutki niebezpiecznych zachowań, związanych z pożarem lasu oraz potrzeby ochrony środowiska naturalnego. Młodzież zauważyła, że wśród rolników panuje błędne przekonanie, spalenie suchej trawy użyźnia w sposób naturalny glebę. Co w rzeczywistości jest nieprawdą, powoduje ona wyjałowienie gleby. Wyjaśnili, że grożą za to wysokie kary w Polsce, a w przypadkach, gdy jest zagrożone mienie i życie ludzkie nawet pozbawienie wolności.

W trwającym tydzień pożarze biebrzański ekosystem w dużej mierze został zniszczony. Spłonęło 5,2 tys ha cennych borów i terenów bagiennych, które należą do najcenniejszych w Europie. Niestety warunki pogodowe i hydrologiczne w kwietniu – susza i silny wiatr spowodowały, że ogień rozniecał się na nowe miejsca w parku. Brak śniegu zimą i deszczu w ostatnich miesiącach wysuszył ten teren do tego stopnia, że paliły się miejsca, które o tej porze roku są podmokłe lub zalane wodą. W działaniach ratowniczo-gaśniczych wzięło udział 1,5 tys osób: strażacy, żołnierze Wojsk Obrony Terytorialnej, służba parkowa i leśna oraz mieszkańcy. Była to bardzo trudna akcja, ponieważ do wielu obszarów służba leśna musiała dostać się pieszo. W gaszeniu pożaru bardzo pomogły samoloty i śmigłowce Lasów Państwowych, policji i SG. Ogień uwolnił do atmosfery ogromne ilości dwutlenku węgla, magazynowanego w bagnach. Uczniowie zauważyli, że spalony las przestał być naturalną barierą zatrzymującą zanieczyszczenia i sam zatruwa okolicę gazami i pyłami. Duże zadymienie w okolicy powoduje zmniejszenie widoczności na drogach  i liniach kolejowych, co może prowadzić do powstania groźnych w skutkach kolizji i wypadków. Pożary lasów i łąk powodują ogromne straty materialne. Często z dymem idzie dorobek wielu pokoleń. W akcjach ratowniczych zaangażowanych jest duża liczba strażaków i służb pomocniczych, które w tym samym czasie mogli być potrzebni do ratowania życia i zdrowia ludzi w innych miejscach. Młodzież w ramach akcji uczyła się prawidłowych zachowań w przypadku zauważenia dymu.

Uczniowie podkreślali, że pożar, który wybuchł w Biebrzańskim Parku Narodowym to ogromna tragedia dla przyrody. Zniszczone zostały bezcenne, unikatowe na skalę międzynarodową siedliska i walory przyrodnicze. Ogień pozbawił życia tysięcy żyjątek, dla których  nadbiebrzańskie łąki i bagna były domem. Wystąpił on w najgorszym momencie, gdy ptaki i zwierzęta budowały gniazda i odchowywały młode. Spłonęły gniazda, jajka i pisklęta. Nie miały szans na ucieczkę takie zwierzęta, jak gryzonie, płazy, gady i drobne owady. Zagrożone wyginięciem na tym terenie są ciecierze i orliki grubodziobe. W pożarze zginęły również łosie, sarny, rysie, dziki i wilki. Ogień rozprzestrzeniał się z tak wielką prędkością, że nawet najszybsze zwierzęta nie były w stanie ociec.

Mamy nadzieję, że pożar w Biebrzańskim Parku Narodowym skutecznie uświadomi ludziom, że wypalanie traw przynosi więcej szkód niż korzyści. Zachęcamy do obejrzenia prezentacji przygotowanej przez uczennicę Amelię Stolarczyk.

W tym roku szkolnym chciałybyśmy serdecznie podziękować wszystkim uczniom za zaangażowanie i owocną pracę w Innowacji Pedagogicznej „Jestem Eko”. Widzimy, że wśród Was jest duże zainteresowanie ekologią i ochroną środowiska. Podjęłyśmy wyzwanie kontynuowania tego projektu w następnym roku. Życzymy wszystkim uczniom niezapomnianych wakacji, spędzonych ciekawie i przyjemnie. Do zobaczenia we wrześniu.

Organizatorzy innowacji:

Ksenia Męzia

Anna Majewska

Agnieszka Nasierowska

Zachęcamy do obejrzenia prezentacji przygotowanej przez uczennicę klasy 8 Amelię Stolarczyk: